dinsdag 24 maart 2015

Illusie- of schaduwbreien


Een tijdje geleden ontdekte ik een aparte manier van breien: illusiebreien of schaduwbreien. Als je op internet ernaar zoekt (bijv. illusion knitting), krijg je heel mooie dingen te zien. Het grappige is dat als je recht van voren kijkt, je alleen maar streepjes ziet. Het patroon komt erin doordat je aan de goede kant recht of juist averecht breit, en de andere kleur valt dan weg tussen de ribbels. Tenminste, als je schuin erop kijkt. Er zijn hele tentoonstellingen van, waarbij grote wandkleden worden geshowd, die je dus schuin van opzij moet bewonderen.

Ik vind het extra leuk omdat ik niet zo van averecht breien houd. Bij deze manier van breien is 1 op de 4 toeren averecht, dat scheelt. En je hoeft ook niet bij elke toer op te letten, de heenweg is telkens gewoon recht. Dat scheelt ook.

Dit patroon is bedoeld als kussen. Dan moet je wel een plat kussen ervan maken, anders zie je de roos nog niet...
En nu zit ik te broeden op een eigen ontwerp. Erg veel te koop is er niet, en nu ik deze heb gemaakt, snap ik het principe ook wel zo'n beetje. Het lijkt me heel leuk om een kledingstuk te hebben, of een tas of zo, en dat als mensen dan langs mij lopen en ernaar kijken, ze tijdens het lopen inééns het patroon zien. En daarna niet meer. Zodat ze zich gaan afvragen of ze het wel goed gezien hebben.

Een sjaal misschien, met zo'n driehoekige punt op de rug waarin je dan ineens twee zwanen ziet?

3 opmerkingen:

roos zei

Leuk!!

hetis zoalshetis zei

Nooit van gehoord, ik ga es googlen.

Woolywoot zei

Gaaf! Ik ga morgen eens googeelen want het klinkt erg leuk..wil al tijden breien weer eens oppakken. Misschien is dit een leuke impuls..