maandag 22 juli 2013

Patroontekenen - een stapje verder

Heb ik een poosje geleden geschreven over een allereerste stapje op de weg van het patroontekenen door deelnaden aan te brengen in een bestaand patroon, vandaag ga ik net een stapje verder.

Als je een paar jaargangen van bijvoorbeeld Knipmode hebt, kun je meestal wel een patroon daarin vinden dat lijkt op wat je in je hoofd hebt. Op dat patroon kun je dan een of meer kleine veranderingen aanbrengen om het model naar eigen wens te maken.

In mijn geval was dat de jurk van de foto. De eerste verandering die ik deed, was het iets uitdiepen van de halslijn. Dat kun je ongestraft doen zolang je de schouders intact laat. Hoe ver ik hem wilde uitdiepen, bepaalde ik door het patroondeel voor mezelf te houden.

Het patroon had middenvoor een naad, vanwaaruit de figuurnaad was getekend. Ik wilde liever middenvoor geen naad, dus heb ik het patroondeel vanuit de zijnaad ingeknipt tot aan de bustepunt (nieuwe figuurnaad), en de oorspronkelijke figuurnaad dichtgevouwen. Op die manier kun je een figuurnaad verplaatsen naar waar dan ook.

Eigenlijk ging ik nog een stapje verder: ik tekende er een prinsessenaad in, zodat mijn vers geknipte figuurnaad weer dichtgeplakt moest worden. Die figuurnaad valt nu weg in de prinsessenaad.
Het achterpand van de jurk had op elke helft een lange figuurnaad. Hierop tekende ik vanuit het armsgat een mooie gebogen lijn, naar de bovenkant van de figuurnaad toe. Vanaf de onderzoom knipte ik het patroondeel ook helemaal in tot aan de onderkant van de figuurnaad. Voilà, nog een prinsessenaad.

Bij het in elkaar zetten volgde ik gewoon de werkwijze die in de Knip stond, behalve dan dat ik de jurk niet helemaal voerde vanwege gebrek aan voeringstof. In plaats daarvan tekende ik mooie beleggen langs bovenkant en armsgaten, en die zette ik aan de jurk alsof het een hele voeringjurk was.

Het laatste wat ik heb veranderd, was de split aan de achterkant. Ik wilde liever een dichte loopplooi, en daarvoor gebruikte ik een tutorial van internet, waarbij je aan de goede kant geen stiksels ziet. Het is een stolpplooi geworden, en omdat ik de naadtoegift aan de bovenkant van de plooi mooi rond naar de achternaad heb geknipt, valt hij ook mooi. De tutorial vind je hier. De dame in kwestie schrijft in het Engels, maar gebruikt veel foto's, zodat het toch duidelijk is. De plooi wordt dus aan de bovenkant dichtgenaaid op de naadtoegift, niet door de jurk zelf.

Was ik nog bijna vergeten dat ik nog iets heb veranderd: de jurk is gemaakt van bistretch, en daardoor bleek het toch niet nodig te zijn om middenachter een rits in te bouwen. Dus heb ik hem maar gewoon dichtgenaaid.

En het vest dan?

Nu wordt het wel een lang verhaal, maar ik zal proberen om het kort te houden. Omdat het vest gemaakt is van doorzichtig kant, wilde ik zo min mogelijk figuurnaden hebben. Ik moet eerlijk bekennen dat ik maar wat gedaan heb. Ik heb het vest getekend op de patroondelen van de jurk. Omdat er mouwen in kwamen, moest er wat aan het armsgat worden veranderd: de onderkant 1 cm lager, de schouderpunt 1 cm verder. De halslijn maakte ik een stukje ruimer, omdat ik er later een kantje langs wilde zetten. De achterkant was het makkelijkst: ik behield de twee figuurnaden, en ik maakte de wijdte aan de onderkant net ietsje groter, zodat het vest niet te strak om de jurk zou zitten. De voorkant was lastiger: ik heb de patroondelen van de voorkant zo goed mogelijk tegen elkaar aangelegd, en ze toen aan elkaar vastgeplakt. Ik tekende een mooie vloeiende lijn van de schouder naar middenvoor, ongeveer ter hoogte van mijn navel, en daarna met een vloeiende lijn naar de zijnaad onderaan. En zo heb ik het toen uit het kant geknipt.
De mouwen heb ik aan de hand van de patroondelen getekend volgens de aanwijzingen uit mijn patroontekenboek - daar kom ik nog een keer op terug.
Het kantje erlangs is geknipt uit dezelfde stof. Gewoon netjes langs de bloemetjes knippen, en met een inslagje op de (onafgewerkte) buitenkanten vastzetten met een zigzagsteek. 

Chique he? Hoeveel mag zoiets kosten? Op maat gemaakt? De jurk heeft me € 10 gekost, en het vest € 6. 

2 opmerkingen:

zeeuws knoopje zei

Dat is zeker chique. Knap hoor. Nu ik dit lees komt er weer van alles boven... 32 jaar geleden naailes gehad en patroontekenen geleerd.
Fijne dag vandaag. Je gedachten zullen nog vaak teruggaan naar vorige week denk ik.

Anoniem zei

Heel erg mooie combinatie! En duidelijk beschreven!